Monday, April 23, 2012

Orang Malaysia Memang Camni...Kot....

Assalamualaikum.....

pagi tadi aku pegi keje awal...wahhh, bangga seyh....tapi, aku sampai ofis sama gak lambatnya....kaw nak taw sebab pe??pagi tadi ujan telah turun dengan renyai-renyai....boleh sesape bagitaw ape kaitan hujan ngan jemmed???

rain leads to traffic jammed??? naaa....

Ni lah deyh kaitannya.....aku kan cam tak faham dengan..ermmm, pemandu berhemah malaysia ni....kalau korang notice la kan, jalan kat malaysia ni akan jemmed bila berada dalam situasi berikut....

1: UJAN RENYAI-RENYAI.......kalau jemmed masa ujan lebat, ok fine aku leh terima lagi...sebab masa ujan lebat, penglihatan memang agak terhad dan keadaan jalan yang licin buat kita nak kena drive dengan kadar perlahan so kereta canggih manggih korang tak masuk lopak tengah highway......tapi, kalau cuma hujan renyai-renyai bawak kereta dengan kelajuan 40km/h??? baik korang dok umah jela tunggu sampai ujan benti baru gi keje......

2: PEGI KEJE / BALIK KEJE....ni pun aku musykil gak....FYI orang kat Malaysia ni dah makin maju....maju disini maksudnya adalah satu pemandangan yang normal jika sebuah rumah ada lebih dari satu kereta....kalau kat rumah tu ada 10 orang yang mempunyai lesen memandu, maka akan ada 10 buah kereta kat rumah tu...zaman sekarang ni sekolah pun dah kene sediakan parking untuk student tahu??? jadi, apa sebab lain yang buat jalan nauzubillah jemmed kat dua masa ni??? aku penah tau tengok sepasang suami isteri ni (aku bajet diaorang tu hasben n wife, kalau salah lantaklah..;p) yang naik kereta lain-lain berjalan beriringan....bayangkan jalan yang ada dua lane tu dia buat cam jalan dia....hangen je...

3: MASA MATAHARI BARU NAK MENYINAR.....ni aku rasa majoriti yang lalu kat jalan tu memang dah sedia maklum pasal ni....korang tahu tak jalan exit nak pergi Subang Airport tu??? 

klik untuk nak berlebihan kecoh....

exit ni la yang aku nak cuba sampaikan.....thanks cik google....aku bukan lalu jalan ni setiap hari pun....kadang-kadang je aku lalu kalau hantar kakak aku gi keje.....tapi, jalan ni memang fames glamer jammed hanya kerana matahari baru nak muncul.....mungkin pemandu malaysia ni majoritinya silau jadi bila lihat matahari diaorang takleh nak fokus.....tak pun diaorang memang suka tengok pemandangan pagi....agaknye la kan.....

4: MASA ADA EKSIDEN.....yang ni tak payah nak explain panjang pun sume orang dah tahu.....aku bangga jadi orang Malaysia, kitaorang mempunyai sifat prihatin yang amat tinggi....jadi, bila ada kemalangan even kat jalan bertentangan kat highway, kami turut bersimpati dengan mereka yang terlibat dalam kemalangan tu....jadi, kami tunjuk rasa prihatin dengan cara memperlahankan kenderaan dengan harapan ada lori duit syiling mahupun lori membawa minyak masak dan sebagainya yang terlibat.....durian runtuh la katakan.....chittt.......menyampah, jalan jela, sebok plak nak tengok...bukan korang leh tolong pun kan????

~this make Malaysian Malaysia~

No comments:

Post a Comment