Monday, January 16, 2012

LaLaT PuN bOLeH......


Assalamualaikum.....

Penah tak korang terfikir nama korang akan diabadikan kat seekor serangga??? Dan serangga berkenaan ialah seekor LALAT....penah????

Ni lah lalat berkenaan....kawan aku cakap menatang ni nampak cam lebah....iye memang la, udah gambornye dizoomkan sebesar-besar alam.....jadiklah cam lebah...okey, meh aku citer sikit la pasal lalat glamer ni....

Lalat ni namanya B.E.Y.O.N.C.E.....iye, takde tipu punya....x caye?? nah, ambik ni......berita asalnya ade kat sini....LaLaT pUn GlAmEr....asalnya aku try nak translate berita ni jadik bahasa melayu so adik-adik akan lebih faham pasal citer ni....panjang dowh beritanya, giler kaw nak suruh aku translate...harapkan google translate tu memang takk la kan....bayangkan horse fly translate jadik terbang kuda...kan naya namenye tu......so, aku summarizekan sikit la pasal lalat ni....

Spesis lalat ni ditemui kat Australia oleh seorang saintis muda berumur doplohpat tahun....Nak taw kenapa lalat ni namanya Beyonce?? Sebabnye lalat ni cantik, kat belakang badannya iaitu bahagian bontotnye(aku xtaw dah nme lain) ada warna keemasan....kebetulan pulak spesis lalat ni firstly captured pada tahun 1981, sama tahun kelahiran dengan Beyonce.....asalnya saintis tu nak namakan lalat ni "Scaptia (Plinthina) beyonceae"....aku xtaw ni bahasa pe, mungkin bahasa Australia kot sebab saintis tu orang Australia....agaknye la kan.....pulak tu Beyonce kebetulan pernah nyanyi satu lagu bertajuk "Bootylicious" masa join ngan Destiny Child dulu....memang dah macam sangat kebetulan kan???

Saintis muda yang bernama Bryan Lessard ni harapkan dengan letakkan nama ikon yang macam Beyonce ni kat spesis lalat tu, akan ada lebih ramai lagi researcher muda sepertinya berminat nak buat kajian pasal serangga and discover lebih banyak lagi rare spesis yang camni....Baguslah saintis ni, muda-muda dah idea hebat camni...
 

So, lepas ni korang jangan lah nak marahkan sangat lalat yang dok hinggap kat korang ke, makanan korang ke....lalat pun makhluk Allah jugak kan??? lagipun, dah memang spesis lalat suka benda yang kotor dan berbau...so, salah lalat tu ke salah korang??? renung-renungkan dan selamat beramal....ahahahhaha....




No comments:

Post a Comment